Intervju med Sara Idani - fd deltagare på den 1-åriga sångkursen
Sara Stenman gick den 1-åriga sångkursen (numera kallad Flow) 2016/2017. Hon är artist, låtskrivare och producent under namnet Sara Idani. Efter kursens slut släppte hon sin koncept-EP ”Weeping Heroes” och i denna intervju berättar hon om sin resa mot en EP med ett sound hon tidigare inte kunnat drömma om och hur det var att gå den 1-åriga sångkursen.
Varför anmälde du dig till den 1-åriga sångkursen?
Jag hade tidigare tagit en lektion hos Malin och förstod genom henne att det fanns mer möjligheter i min röst än jag tidigare trott, till exempel att sjunga genrer med kraft som soul och rock. Jag såg den 1-åriga kursen som en chans att kunna lära mig detta och gick därför in i kursen med ett mål: jag skulle lära mig sjunga Overdrive och Edge, de funktioner som jag främst förknippade med dessa genres.
Hur såg du på din röst innan kursen?
Jag tyckte att min röst var väldigt mesig. Den dög till att sjunga visor och musikallåtar men inte mycket mer, trodde jag. Jag hade alltid tänkt att jag inte hade rösten för att kunna sjunga soul eller rock som jag så gärna ville.
Hur påverkade kursen synen på rösten?
Jag hade tidigare sett rösten som ett slags mystiskt förkroppsligande av en människas själ som inte kunde ändras hursomhelst. Nu fick jag en helt ny bild och började inse att den är som vilket instrument som helst som går att ändra beroende på vilka inställningar du gör. Skillnaden var bara att istället för att göra dem med klaffar som på en saxofon, så gör du det med röstmusklerna. Det fick mig att ytterligare inse vilka oändliga möjligheter det fanns för mig att ändra min röst - och det var en fantastisk insikt! I och med den insikten började jag också hitta värde i det sångsätt som jag redan hade. Jag började helt enkelt omvärdera min egen röst som jag hade ogillat.
Hur gick det med ditt mål om att kunna sjunga kraftfullt?
Under kursen började jag öva på att först hitta inställningarna för Edge och Overdrive, och sedan att kunna sjunga i dem. Efter tips från Malin började jag föra övningsdagbok över hur många minuter jag övade och hur det kändes. Mitt mål av att öva minst 1 timme i veckan utspritt på alla sju dagar. Det kunde se väldigt olika ut, jag kunde öva 25 minuter en dag för att nästa bara öva två minuter, men oavsett hur länge jag övade så försökte jag göra det intensivt. När jag inte klarade målet såg jag till att ta igen det veckan efter.
Så småningom började jag smått att hitta Edge och Overdrive och kunna sjunga i dem så länge jag tog i. Vissa dagar gick det jättelätt och andra dagar kände jag stor frustration över att jag inte lyckades hitta funktionerna ordentligt. Jag märkte att jag blev bättre och bättre, trots att det inte alltid kändes så, och det gjorde det värt att fortsätta.
Du började omsätta dina nya kunskaper genom en låtinspelning, berätta om det
Under hösten började jag bli sugen på att utveckla mina kunskaper inom musikproduktion. De ledde till att jag spelade in min låt Let it out. Då sattes de kunskaper jag dittills fått på sångkursen sattes på prov för första gången. Det gick rätt bra; bakgrundskörerna fick sig en härligt släng av Edge och jag gjorde mitt bästa för att bygga upp låtens intensitet genom att börja sjunga i Neutral för att sedan gradvis gå över i Edge och Overdrive.
Hur gick det att använda dessa nya sångsätt?
Jag var visserligen fortfarande lite som Bambi på hal is, men jag hade fört in något nytt i mitt sound och det jag var stolt över. Jag hade lyckats föra samman mitt gamla sätt att sjunga med mitt nya och nu var jag påväg någonstans!
Jobbade du på nåt annat i din sångteknik under kursen?
Mitt fokus låg i början uteslutande på att lära mig funktionerna ordentligt, men när jag började bli säkrare i dem så fick jag upp ögonen för effekterna som vi jobbade med på kursen. Genom de ljudexemplen vi fick höra insåg jag hur effekter kan användas för att smycka till eller skita ner en sång för att göra den till exempel vackrare eller råare. Jag blev sugen på att lära mig mer och såg också en utmaning i det eftersom dessa typer av ljud gick emot det jag fått lära mig hela livet om hur sång ska låta.
Det gick även emot den konstnärliga biten eftersom jag vuxit upp med en sångtradition där dessa typer av ljud ses som fult och/eller farligt - och så behöver det ju inte vara.
Du spelade in en EP under våren, berätta om det
Inspelningen av ”Let it out” hade gett så mycket mersmak att jag bestämde mig för att spela in en EP som kunde släppas till hösten. Jag började spela in den under slutet av våren och jobbade med den under sommaren och nu var det på riktigt! Jag hade redan tidigare fått användning för det jag lärt mig under sångkursen genom ett 1-årigt coverprojekt som jag drev parallellt med kursen, men det var nu som jag fick utnyttja hela spektrat. På låten Coward fick jag flexa mina Overdrive-muskler och använda effekter, på låten Fly fick jag växla mellan neutral och overdrive och på låten Kryptonite fick jag göra lite av allt.
Hur blev resultatet?
Det blev i slutändan en EP som jag själv kände mig väldigt nöjd över. Jag hade hittat nya sidor av min röst som gjorde musiken bättre. EP:n hade nog blivit av oavsett kursen, men hade nog låtit på ett helt annat sätt, förmodligen snällare. Vissa kraftfullare, råare delar av den hade nog inte kommit till sin rätt heller. En kan nog säga att det sound som EP:n har kom till mycket tack vare att jag gick den 1-åriga sångkursen.
Hur förändrades du som sångare av kursen?
Genom den fick jag inte bara lära känna min röst utan fick också verktyg till att kunna hantera den på sätt jag inte trodde var möjligt. Jag gick från att vara en blyg tjej som mest sjungit visor och musikal till att bli en som vågade ta plats med min röst och vara rå och kraftfull. Det var så befriande att bara vråla ut i Edge och Overdrive och se att för det mesta går det bra, och går det inte bra så är inte det hela världen heller.
Hur var det att utvecklas tillsammans med en grupp?
Det var en ny upplevelse. Det var så befriande att få ha en grupp med sig som peppade mig och trodde på mig, som en familj. Genom gruppen och Malins ljudexempel fick jag dessutom väldigt mycket inblick i ny musik. Jag upptäckte artister som Kate Bush, Florence and the Machine och The Cranberries tack vare dem och fick inspiration som jag kommer ta med mig i kommande musikskapande.
Finns det nåt mer du fick ut av kursen?
Under helgen med tema tolkning och framförande fick jag väldigt värdefull träning som jag idag använder när jag står på scen. Listan på allt jag lärt mig är lång och jag upplever det som att jag fått kunskap som det tar år för professionella sångare att få - och det känns häftigt! Jag är väldigt glad att jag tog steget och gick den 1-åriga sångkursen och rekommenderar den verkligen till alla som vill utveckla sin röst.
Facebooksida: Sara Idani